fredag, december 23, 2011

Julafton.

Jo då är den här i morgon då, julaftonen 2011 och jag vill och kan bara hoppas på att den här julaftonen inte blir som alla andra för allt för många barn och familjer! Jo julaftonen är som bekant ingen rolig helg, jo visst skall det vara en firad högtidsdag att minnas med värme och glädje för alla, men tyvärr får vissa uppleva julens svarta och tråkiga baksida, våldet i nära relationer, i nästan samtliga familjebråk som urartar, startas redan i taxin hem från julfirandet bland nära och kära, och nästan alla bråk som urartar handlar om värdet på julklapparna som man själv lagt där under granen, jo i taxin hem skäller och skriker man på tanten, över ”mina” nära och käras värdelösa julklappar som i mina ”egna” ögon bara är något billigt värdelöst krafs! 

Och jag kan bara ställa den här frågan till er alla, hur är man ”funtad” som människa om man inte förstår gåvans egentliga och riktiga värde, från den som köpt den julklappen (saken eller prylen) till dig i deras ögon, i mina ögon betyder omtanken och kärleken från den som ger bort en sak till någon annan, mycket mer än det som inga pengar i världen någonsin kan ersätta! Så hur är man som ”människa” om man bara ser pengarnas värde i allt?

Och har du som gapar och skriker där i taxin, någonsin funderat på, vad han/hon som kör dig/er hem tycker och tänker om ditt dåliga humör och ditt beteende som du spyr ut över dina egna nära och kära? Och hade det varit jag som körde den taxibilen, kan jag lova dig att då hade jag inte kört dig hem, antagligen hade jag kört dig raka vägen till närmaste polisstation eller stannat taxin och handgripligen sparkat ut dig på gatan och kört dina nära och kära hem utan kostnad!

Så alla, låt alla få uppleva en jul med omtanke, kärlek och värme, och snälla du ”människa” gnäll inte på julklapparna du/ni får å inte fick, skäll inte på barnen, skäll och gapa inte på tanten, å gnäll inte på maten och skinkan, grisen på bordet kunde vara du, och glöm för allt världen inte bort att ge tomten en kram :)

Tack för kaffet å ha en fin julafton ...

Gråt inga tårar! 

Björn Hultmans blogg: antimobbning 

DN: Den andra sidan av julen 

GP: Alternativa julfiranden i Göteborg  

Aftonbladet: Julhjältarna 

DN: ”Man behöver inte göra som man alltid har gjort” 

DN: Siv-Britt bor med 2 000 tomtar 

DN: Finns det några julromaner? 

DN: Dickens jul både idyll och elände 

SvD: ”Kvinnor har egen skuld till misshandel”  

SvD: Julen är allt annat än jämställd, Moderaterna  

DN.: Julen kan göra flickor extra rosa 

DN. Den andra sidan av julen 

DN: Nytt år – nya lagar 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du vill få din kommentar publicerad, bör ni tänka på följande, kritik uppskattas men måste man ”bara” komma med negativ kritik, nej ta gärna med något som är bra och gör skillnad på person, åsikter och sak, kritisera gärna men var saklig utan personangrepp och påhopp, men framför allt beakta vanlig nät etik och snälla undvik rasistiska ord!

Alla kommentarer som publiceras av mig besvaras kanske inte, ditt ordval avgör om jag publicerar och svarar! Men tänk på att det är ni själva som är/blir ansvariga när jag publicerar det ni kommenterat!

Väl mött Kalle Fagerström