onsdag, februari 06, 2013

Myterna om ….är skolans största problem!



Jo ni det pratas skola som aldrig tidigare, och som alltid glömmer man bort att städa framför den egna dörren, visst är det kanske bekvämast så men att bara skylla ifrån sig är som att spotta ut snuset i motvind, för det kommer tillbaka av sig själv! Och det är och blir lite av den varan när vi återigen tvingas ta del av socialdemokraternas sätt att diskutera och debatterar skolpolitik, jo ni det bevisar återigen hur fel allting blir när man om och om igen beskyller alla andra för alla fel och brister skolorna har på grund av den skolpolitik som nu prövas av den borgliga regeringen, när det egna närminnet sviktar!   

Och till er alla som förväntar er att jag skall stryka katten medhårs kan jag bara säga, stäng ner sidan för du/ni har kommit till helt fel bloggskribent om ni förväntar er att jag skall ”klappa” dagens skol debatt på axeln, nej det skall och kommer jag inte att göra och jag kommer heller inte att vara ”snäll” mot någon, men till er som är kvar kommer lite fler sanningar om skolans största problem som är myterna om…statusen, lönen, lärarna, lärandet och skolan!  


Om den Svenska skolan är så bra som allt för många påstår skulle den här debatten inte finnas överhuvudtaget, nej det är inga större problem med den Svenska skolan generellt sätt men däremot är det alla självskrivna myter om skolan, lärarutbildningen, lärarkåren och lärarförbundet som flaxar omkring som spöken till det, och det är här det största problemet skolan har, när man lever kvar på och i dessa myter om det egna jaget som lärarkåren en gång i tiden överlevde på, jo så enkelt är skolproblemet för att man lever kvar i dåtidens lärarstatus! 

Och det är bara så här enkelt, att så länge ”alla” bara pratar lön och status kommer vi aldrig fram till någon bra lösning som är och blir bra för alla! Nej att ”hänga” sig kvar på myterna om är ingen bra lösning vare sig för lärarna, förbundet och eleverna, det är dags att ta klivet ut i verklighetens skola och se skolan för det den faktiskt är, och i den finns det både bra och mindre bra lärare, för det är precis som i alla andra yrken, att vissa titulerar sig för att vara någonting man inte är eller borde vara! 

Om myterna inte levde kvar i om tänkandet om allt som förknippas med skolan skulle dagens lärarkår fokusera mer på elever och det egna lärandet, men tyvärr måste jag återigen konstatera att lärarförbundet bara är ute och cyklar i en svart återvändsgränd när man inte inser att det är dags att klippa navelstängen till dåtidens lärarstatus och dåtidens synsätt på läraryrkets status och lärarutbildning! Jag menar att det är hög tid att se bortom om myterna, begreppen och statusen om ”vi” skolan skall ”fostra” om eleverna från dåtidens lärande och tänkande till det moderna samhället alla nya krav som ställs på såväl lärare och elever! 

Och jag funderar väldigt ofta på och kring den moderna skolan som trotts allt finns i våra Svenska skolor, och det som förvånar mig är varför datorn har fått en så stor plats i skolan, jag menar hur lär man eleverna att skriva och stava då, när man ersätter elevernas egna hjärnor med en maskin som skriver bokstäver, ord, meningar och rättar stavfelen automatiskt när man trycker på en knapp, jag menar är det konstigt då att vi får nya ord som hen när allt skrivande och lärande skall komma ifrån datatangentbordets alla knappar?

Och allt prat om att det är bra med konkurrens i den Svenska skolan är också den bara en myt, jag menar titta på bensinbolagen, som konkurrerar om kunderna men gynnar det kunderna på något sätt? Nej det behövs ingen konkurrens i skolor, det behövs bara att ”vi” slutar leva kvar i myterna om den, och så till sist måste jag ge en känga till alla föräldrar, det är också dags att ni själva tar "lite" eget ansvar för era egna barns skolgång och fritid!



6 kommentarer:

  1. Vilken snygging på bilden, LOL.

    Dagens kola är inte vad den har varit. Jag vet inte om den någonsin har varit bra, men den var bättre i slutet av 60-talet och början på 70-talet. Förr hade i alla fall de flesta elever respekt för lärarna, men alla lärare var då, liksom nu, inte kompetenta att lära ut något.

    SV Den som idag måste söka läkarvård och inte kan prata för sig, måste ha ett talfört sällskap med sig. Annars är risken stor att vården uteblir.

    Hoppas allt är bra med dig. Jag överlever ett tag till, trots snön och blåsten. Eftersom jag är nyfiken av mig, vill jag gärna leva åtminstone 1 vecka till, 13/2 ska jag träffa den kund som jag ev. ska jobba hos

    Ha en bra kväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är han snygg där han sitter i skolbänken, många politiker och lärare skulle inte ta skada av lite utbildning! Nä skolan är och har alltid dragits med allehanda problem, minns mina lärare och skolan då, visst fanns det både bra och dåliga saker då, det dåliga då var att lärarna agade barnen och det skapade inget gott, men visst var det bra med uppförande och ordning i betygen, och det saknas i den Svenska skolan i dag, men det är inte bara skolans fel att skolan och eleverna blivit som det är, nej då, föräldrarna bär också ett stort egenansvar, och jag brukar säga att alla som funderar på att ”skaffa” barn borde först prövas om man överhuvudtaget är lämplig som förälder, ett körkort på barn! För som sagt va så brister det i uppförande, ordning och disciplin i allt för många hem och det tar barnen med sig till skolan, så inte då är det konstigt att skolan blivit det den tyvärr är i dag!

      Jo du, att man måste ha talets gåva när man besöker doktorn är lika sant som Amen i kyrkan, inte utan att man är/blir sjuk av bara tanken på att bli sjuk! Jo då här vilar det inga halta löss, tvärt om så är flaggan som alltid i topp!

      Ha en bra kväll där hos dig.

      Radera
  2. Hade en lärare i första klass som alltid blev påpucklad av en Peter, han höll på så länge utan att några åtgärder vidtogs.
    En lärare stoppade bl.a. en torr tavelsvamp på en elev som inte var tyst.
    Så visst, även lärarna behöver lära sig en hel del.
    Men dagens ungar behöver lära sig vett och ettiket från sina föräldrar. Men det är klart, många föräldrar borde inte ha barn.

    Jag upplevdes nog som tjatig när jag var tvungen att besöka akuten september 2010. Men jag fick vård ganska snabbt, lämnade sjukhuset på egna ben efter 3 timmar

    Ha det gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo du, skolan då hade många brister som skadade många av barnen, tur att det är borta från dagens skolundervisning, i övrigt instämmer jag med dig i dina ord om skolan! Visst är det också så att man måste tjata till sig allting, kan inte vara lätt för människor som inte orkar bry sig,,,ha det själv!

      Radera
  3. Skolan har gått från att lära barnen ATT tänka, till att lära barnen VAD de skall tänka.......
    Det har gått från utbildning till propaganda.....
    De skiter i om du kan räkna och skriva, bara de klär ig könsneutralt, och kallar varann för hen, så får du bra betyg idag.....
    /Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anders, visst bedrivs det påverkan från skolan i hur och vad barnen skall tänka, det är väl både bra och dåligt, allt utifrån vad det handlar om!? Ja du det här med könsneutralt har tagit fel proportioner när en flicka inte får vara flicka och leka med dockor, lika illa är det att pojkar inte får vara pojkar, jag menar det är inbyggt i generna att pojkar är pojkar och att flickor är flickor, tror man att man kan ”prata” med en gen, ja då bör man söka vård! Ha det bäst

      Radera

Om du vill få din kommentar publicerad, bör ni tänka på följande, kritik uppskattas men måste man ”bara” komma med negativ kritik, nej ta gärna med något som är bra och gör skillnad på person, åsikter och sak, kritisera gärna men var saklig utan personangrepp och påhopp, men framför allt beakta vanlig nät etik och snälla undvik rasistiska ord!

Alla kommentarer som publiceras av mig besvaras kanske inte, ditt ordval avgör om jag publicerar och svarar! Men tänk på att det är ni själva som är/blir ansvariga när jag publicerar det ni kommenterat!

Väl mött Kalle Fagerström